TONJE PÅ EVENTYR: CALIFORNIA

Hei alle dere, håper dere alle har en fin sommer og nyter ferien der dere er! Nå er det nesten 3 uker siden jeg kom hjem fra California, USA og sitter igjen med masse opplevelser og minner som jeg aldri kommer til å glemme! Akkurat nå savner jeg alle palmetrærne og de kule folkene. I dette blogginnlegget skal jeg fortelle dere om hvordan jeg hadde det på tur og hvor bra tilrettelagt California var.

Turen startet fra Stavanger og vi fløy innom Amsterdam med KLM. Servicen var helt super og rullestolen kom ved gaten i Amsterdam slik at jeg fikk bruke den mens vi ventet på flyet til Los Angeles. Vi fikk ikke tid til å slappe av i Amsterdam da tiden gikk til å bevege seg til gaten. Amsterdam var en gigantisk flyplass og vi satte stor pris på at assistanse personellet guidet oss gjennom den!

Etter 11 timer på fly landet vi endelig i Los Angeles! Etter flere sikkerhetskontroller kom vi oss ut fra flyplassen og tok taxi til leiligheten vi hadde bestilt via AirB&B. Leiligheten lå i utkanten av Chinatown som er en bydel i Los Angeles. Bussforbindelse var rett utenfor så vi kunne lett komme oss frem de neste 10 dagene vi skulle bo her. Bussene var utrolig bra tilrettelagt med elektrisk rampe og stor plass til å parkere rullestolen inne på bussen.

Tidsforskjellen mellom Norge og Los Angeles er på 9 timer, så det ble litt problematisk når vi kom dit. Hele familien sovnet rundt 7 på kvelden og ingen av oss orket å stå opp igjen for å spise middag. Heldigvis kom jeg raskt inn i rytmen og etter noen dager var det ikke noe problem å stå opp og legge seg til normale tider.

Første utflukt gikk til Griffith observatory som er et observatorium oppe i fjellsiden. Her så vi utover hele byen og hadde Hollywood bokstavene i nærheten. Los Angeles er så stort at man ikke klarer å se enden av byen! Observatoriet i seg selv var ikke så interessant for meg, men de hadde laget det utrolig bra til og det var veldig bra tilrettelagt.

Etter noen dager ved bassenget dro vi ned til den kjente stranden Santa Monica! Stranden i seg selv var veldig fin men det at det var så mange folk og ingen mulighet for å komme seg ned til sjøkanten ødela masse. Det var selvfølgelig veldig kjekt å ha vært på piren man ofte ser på film og å være på enden av route 66! Etter å ha tilbragt litt tid her dro vi noen gater oppover. Her er gågaten 3rd street promenade med masse butikker og restauranter. Siden det var pride måned hadde de dekorert gatene med masse farger og det var mye liv i gaten! Det var også veldig kult å få sett Carlos bakery som man ofte bare får sett på TV! Carlos Bakery hadde masse ulike kaker og desserter som nesten er for fine til å spise.

Universial studios var en av to fornøyelsesparker jeg fikk oppleve på turen, og jeg anbefaler alle å ta turen hit om man har muligheten! De var utrolig flinke på tilrettelegging og flere av attraksjonene hadde rullestolvennlig plass. Slik at man kunne ta med rullestolen sin på forekesempel den kjente studio turen. Bussene på studio turen var godt utstyrt med stropper til å feste rullestolen, og i starten tenkte jeg dette bare var for vanlig sikkerhet, men utover turen kjørte vi inn i svære containere som skulle vise oss eksempelvis hvordan de lagte jordskjelv på tv og da ristet og svaiet hele bussen! Det er ikke ofte jeg får ta berg og dalbaner, men her følte jeg at det var nesten som å sitte i en! Utrolig gøy.

Andre ting jeg fikk oppleve i LA, var utsikten fra skyspace og kjendisbusstur. begge aktivitetene var rullestolvennlige og jeg synes det var utrolig kjekt å få sett alle de store og flotte husene. Vi kjørte blandt annet forbi huset hvor michael jackson døde. Som vanlig i USA var bussene veldig rullestolvennlige og jeg fikk sitte i min egen rullestol de to timene bussturen varte.

Etter 10 dager i LA dro vi til Palm Springs som ligger tre timer fra Los Angeles oppe i fjellene. Her var det tropevarme på ca. 43 grader. Heldigvis hadde vi leid et fantastisk hus med basseng i som nabo. Siden de fleste i USA ikke hadde startet ferien sin hadde vi bassenget helt for oss selv og man så heller ingen folk på golfresrortet vi bodde på. Familien og jeg synes det var veldig avslappende å hærlig å få oppleve litt ro etter travle dager i LA. På kveldene lagde vi god mat og noen dager dro vi på shopping. Bare det å dra på matbutikk i USA er sykt spennende, da det er som å gå på en butikk som har alt!

Før vi dro tilbake til LA – området var vi i dyrepark og her fikk vi komme nært på dyr som giraff, hyenner, tigre og fugler. I tillegg fikk vi også sett et dyresykehus. Noe som er veldig spennende og ikke minst viktig.

Etter å ha kjørt i 2,5 time til Disneyland hotel i Anaheim var jeg og søstrene mine klare for å møte mange familier fra hele verden på CURE SMA konferansen. Det kommer et eget blogginnlegg om alt jeg opplevde her, men det var ihvertfall utrolig spennende og lærerikt. Jeg har fått venner for livet som jeg håper å få sett igjen allerede neste år om jeg tar turen igjen!

Mens jeg og søstrene mine var på konferansen dro mamma, pappa og lillebroren vår til Las Vegas. Siden jeg ikke var med vet jeg naturligvis ikke helt hva de opplevde, men de hadde hvertfall hatt det veldig gøy. Vi møtte de etter at konferansen var ferdig og booket oss inn på et hotel i nærheten, ettersom at vi ønsket å bo litt utenfor kaotiske LA. Videre brukte vi de neste dagene en del ved bassenget og dro for å se 4.juli fyrverkeriet som ble sendt opp fra en gammel båt som egentlig er et hotel. Fyrverkeriet var fantastisk og satt en skikkelig fin avslutning på ferien!

Hjemover var det en laaaang flyreise, men det gikk forholdsvis fint, og jeg fikk hentet inn døgnrytmen etter en uke i Norge. Savner California så mye, jeg fikk heldigvis noen venner som skal bosette seg i Los Angeles, hvor jeg ble invitert på besøk, så jeg håper på å dra på besøk en gang i nærmeste fremtid. Alt i alt, en fantastisk tur og masse gode opplevelser!