HVORDAN HOLDE SEG VARM I KULDEN

HVORDAN HOLDE SEG VARM I KULDEN

Nå som julen snart er her begynner det å bli kaldere flere steder i landet og mange muskelsyke har problemer med å holde varmen. Vi muskelsyke klarer ofte ikke å produsere varmen selv, da mange av oss har vanskeligheter med å bevege seg og har dårlig blodomløp. Vi må derfor ha tilførsel av varme for å fungere.  Derfor tenkte vi i styre at vi kunne oppsummere hva som kanskje kan hjelpe, slik at du kan holde deg varm lenger.

 

 

 

Ull er ikke tull! 

Ull er det plagget du bør bruke om du vil beholde varmen. Nå finnes det mange ulike ull varianter på markedet, blant annet alpakka, angora, kasjmir og merino så du bør kunne finne noe som kan hjelpe akkurat deg! Kanskje du er veldig allergisk eller ikke liker å ha slikt stoff rett på huden? Da anbefaler vi å ha klær under eller ha det som et teppe.

 

 

 

 

 

 

Kjemiske og oppladbare varmeposer

Kjemiske varmeposer blir ofte brukt av de som går på skitur i fjellet for å holde varmen i sko og i hansker, men mange som sitter i ro bruker dem også. Blant annet muskelsyke! Det er små poser som er innpakket i plast og når du tar av plasten skjer det en reaksjon og de blir varme og deilige. Posene kommer i ulike størrelser og noen har klister på baksiden, slik at du enkelt kan feste dem uten at de forflytter seg. De fleste varer opp til 8 timer og det er anbefalt å ha 1 lag med tøy, for å unngå direkte hudkontakt og at du brenner deg. Varmeposene fås kjøpt på sportsbutikker for 20-30 kr per par pakke eller så kan du bestille dem billig fra f.eks ebay eller AliExpress.

 

 

 

 

 

Oppladbare varmeelement begynner å ta seg opp på markedet. Nå kan de vare opptil 4 timer og de er små nokk til å f.eks ligge i en lomme eller plassere de mellom benene eller noe hvis du sitter i rullestol. Dette står på netonnet sin hjemmeside om den ene typen de selger:

Har du ingen å holde i hånda i høst? Ta med deg denne lille håndvarmeren, så trenger du aldri å fryse på hendene igjen. Ha den liggende på kontoret eller i veska, sammen med vindusskraperen i bilen, eller kjøp to og slipp én ned i hver vott på de kaldeste dagene i vinter. 

Håndvarmeren har tre ulike varmeinnstillinger, slik at du kan velge den temperaturen du liker best.

Og når telefonen din trenger påfyll av strøm så kan håndvarmeren hjelpe deg enda en gang. Koble telefonen til USB-utgangen på håndvarmeren, så gjør den gjestespill som powerbank.

link: https://www.netonnet.no/art/helse-personlig-pleie/helse-velvære/varmeteppe/2-x-andersson-hw-pb-1-0-pink/P573.11357/?gclid=CjwKCAiAt9z-BRBCEiwA_bWv-LHOsaBwGgpCN-Nh4NpBOeW9VP5vcRm96PTfgudf2X1NDm_DbVBazBoCqmwQAvD_BwE

 

Flasker med varmt vann

 

Vanlige varmeflasker har ofte en tjukk innside, men visste du at vanlige brusflasker eller andre plastflasker kan fungere bedre? Pga at plastflaskene er tynnere får du mer effekt av varmen som er i vannet før vannet har blitt kaldt. Hvis du liker at flasker er myk kan du ta en sokk over flasken eller pakke den inn i et teppe. Mange synes faktisk flate alkoholflasker fra feks. akevitt eller vodka fungerer best fordi de ikke triller avgårde og ligger mer stabilt.

 

Elektrisk varmeteppe 

Elektrisk varmeteppe er et must når du ofte er kald. Teppet kommer i flere størrelser og farger slik at du kan finne det som du liker. Om du ikke vil ha et teppe, finnes det også i overmadrass og begge deler kan du få kjøpt på elektronikkbutikker til ikke så alt for mye.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sov med en tykkere dyne

 

Dyner kommer også i forskjellige tykkelser og hvis du fryser om natten når du sover med en sommerdyne er det kanskje på tide å finne frem helårsdyne eller vinterdyne. Det kan hjelpe veldig mye!

 

Dekk til varmekildene 

 

Der pulsen går er det lurt å ha på seg noe varmt. F.eks hode, hals, håndledd og føtter. Ha på lue, skjerf, pulsvarmere eller hansker og gode vintersko. Det kan hjelpe mye for å holde varmen.

 

Produkter fra Hjelpemiddelsentralen

 

Fryser du mye på beina? Da anbefaler vi varmesokker fra Hjelpemiddelsentralen. De ser ut som vanlige sokker, bare med en liten lomme for å ha batteri i – og de varmer godt. Av merkene vi kjenner til liker vi Minitech best. Der ligger varmetrådene i hele sokken og batteriene er små og lette. Andre merker har hatt varmetråder kun oppå – der de også vistes – og batteriene har vært unødvendig store. Har du føtter som ikke tåler at man “bryter” for hardt på de kan det være lurt å gå opp en størrelse eller to i forhold til hva du ellers bruker i sokker, da de kan være litt trange. Minitech har også andre varmeprodukter, blant annet votter og termosokker (fotposer), og fordelen er at alle produktene vi kjenner til bruker samme type batteri. Det betyr at om du har flere varmeprodukter derfra, men ikke bruker de samtidig, så har du da batterier nok til å holde varmen i timesvis!

 

Link: https://www.hjelpemiddeldatabasen.no/r10x.asp?linkinfo=55688

 

Fotvarmer fra Biltema

Sitter du mye i ro og blir kald på føttene på grunn av lite blodsirkulasjon? Da er en fotvarmer et must! Vi liker fotvarmeren fra Biltema, da den er enkel å bruke og gir god varme. Spesielt nå denne årstida kan det være godt å ha litt ekstra varme på føttene – men, vi har medlemmer som sverger til fotvarmer hele året!

 

Link: https://www.biltema.no/hjem/personlig-pleie/varmeputer/elektrisk-fotvarmer-2000042001

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sett opp temperaturen i hjemmet

Når vinteren kommer kan ofte hus og leiligheter bli enda mer kjølt ned. Derfor anbefaler vi å sette opp temperaturen noen grader. Det kan være farlig å gå rundt å fryse for mye, da dette kan påvirke humøret, energi og gjøre deg syk og mer mottakelig for andre virus. Hvis du bor med folk som alltid er varme synes vi de må ta hensyn til at det bor en muskelsyk i husstanden og må kunne godta at temperaturen stiger litt. For dem er det bare å ta av seg noen plagg eller ta seg en luftetur, noe som kan være vanskelig for oss muskelsyke.

 

Spis og drikk varmt

Det hjelper virkelig ikke å spise is eller å drikke kaldt vann når du fryser. Selvfølgelig må du drikke vann, men du kan i tillegg lage deg en varm kopp kakao, te eller kaffe. Det hjelper også å spise en varmrett som f.eks suppe eller pizza. Kos deg litt ekstra nå i julen, det synes vi at du har lov til!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vi i FFMU håper at disse tipsene kan hjelpe deg å holde varmen nå som det snart er jul. Vi vet godt at det ikke er noe særlig behagelig å fryse når du har andre ting du egentlig vil gjøre. Har du noen tips vi ikke har nevnt, vil vi veldig gjerne høre fra deg! Kommenter eller send oss en epost på ffmu@ffm.no

Skrevet av Tonje i styret 

Del

Legg igjen en kommentar